Bohemi z Montparnassa

Jean Cocteau & Veno Pilon

2016

Sebastião Salgado: Geneza

pregledna razstava fotografskega velikana

2016

PhotoMagic

Stane Jagodič, Gábor Kerekes, Branko Lenart

2016

Portfolio Review 2016

  Festival Fotonični trenutki – Mesec fotografije 2016 vabi fotografe, da predstavijo svoja dela na Portfolio Review, ki bo potekal […]

2016

Natečaj za Večerne projekcije

Mednarodni natečaj za sodobne fotografe

2016

FERENZ SCHMIDT: Nemci

 
 
 

Ferenz Schmidt, Veterana, 1958

6. junij – 29. junij 2012

Otvoritev: sreda, 6. junij ob 20. uri

KUD atelje Mikado Ljubljana

Fotografije Ferenza Schmidta so pomemben dokument atmosfere v povojnem Münchnu in Nemčiji. Razkrivajo ga kot pretanjenega opazovalca vsakdanjega življenja z izrednim občutkom za ujetje pravega trenutka in smislom za slikarsko kompozicijo. Schmidta ni zanimala vnaprej postavljena scenska fotografija. V nekem smislu so njegove fotografije kot zen ali poezija, ki zahtevata dolge in natančne priprave za trenutek izražanja. Schmidt je to razumel in uporabil fotografsko tehniko kot svoj izraz.

Ferenz Schmidt je bil rojen v Budimpešti leta 1934. Že kot študent na filmski akademiji v Budimpešti je bral večinoma klasično literaturo (na primer Dostojevskega, Cervantesa, Danteja ali Homerja) ter tudi sam objavil nekaj kratkih zgodb. Ob branju marksistične literature je razvil občutek za socialna vprašanja. Leta 1956, ko je sovjetska vojska okupirala Madžarsko, je Ferenz skupaj z drugimi študenti protestiral. Zaradi goreče angažiranosti je bil aretiran in moral je zapustiti Madžarsko v 24 urah, sicer bi ostal v zaporu. Odšel je. Preko Dunaja je pripotoval v München v začetku leta 1957, star komaj 23 let. Po naključju je srečal svojega strica, ki ga je pozneje podpiral. Stric je v Ferenzu prepoznal umetniški talent in ga je spodbudil, da je začel obiskovati šolo za novinarsko fotografijo.

Med študijem je moral delati reportaže. Motive je iskal na cesti, v parkih povojnega Münchna in Pariza: ljudi med pogovori, zaljubljene pare ali božična obdarovanja v pivnicah in gostilniških vrtovih; na drugi strani pa je dokumentiral brezdomce v tunelih železniške postaje. Leta 1962 se je njegova zelo kratka triletna fotografska kariera končala. Na bavarski televiziji je dobil dokaj rutinsko delo snemalca, močno pa si je želel sodelovati z velikimi režiserji, kot so Fellini, Bergman ali Cocteau – slednji se mu je podpisal na njegovo Leico M2. Ob premieri filma Dolce Vita v Münchnu je fotografiral znane osebnosti kot sta režiser Federico Fellini in igralka Gina Lollobrigida. Leta 1972 je Schmidt tragično umrl v prometni nesreči, star komaj 38 let.

Zaključimo z besedami Cartier-Bressona: »Ferenz Schmidt je vedel, kdaj je treba pritisniti na sprožilec, kdaj nastopi odločilni trenutek«.

(Marko Lah)