Bohemi z Montparnassa

Jean Cocteau & Veno Pilon

2016

Sebastião Salgado: Geneza

pregledna razstava fotografskega velikana

2016

PhotoMagic

Stane Jagodič, Gábor Kerekes, Branko Lenart

2016

Portfolio Review 2016

  Festival Fotonični trenutki – Mesec fotografije 2016 vabi fotografe, da predstavijo svoja dela na Portfolio Review, ki bo potekal […]

2016

Natečaj za Večerne projekcije

Mednarodni natečaj za sodobne fotografe

2016

Lee Miller – ‘Legendarna Lee Miller’

 
 
 

Lee Miller: Selfportrait in headband,1932

22. november 2010 – 9. januar 2011

Galerija Jakopič – Muzeji in galerije mesta Ljubljana


Lee Miller (1907-1977) je fotografinja, ki je zaznamovala svet umetniške, modne in vojne reportažne fotografije 20. stoletja. Sprva muza in sodelavka Man Raya in kasneje samostojna fotografinja je na različnih koncih sveta ustvarila prek 40.000 fotografskih del. Z možem Rolandom Penrosom sta gojila močne umetniške in prijateljske vezi z najpomembnejšimi umetniki 20. stoletja, kot so Pablo Picasso, Juan Miró, Man Ray, Antoni Tàpies, Max Ernst ter Paul Eluard. Retrospektivna razstava Legendarna Lee Miller predstavlja kronološki prerez njenega opusa 96 fotografij iz vseh obdobij njenega ustvarjanja.

Fotografinja Lee Miller (1907–1977), rojena v mestu Poughkeepsie v ameriški zvezni državi New York, je začela svojo fotografsko kariero kot vrhunski model za ameriški modni reviji Vogue in Vanity Fair. Leta 1929 je postala ljubimka, učenka in sodelavka nadrealističnega fotografa Mana Raya v Parizu. Skupaj ju lahko danes štejemo za izumitelja fotografske tehnike solarizacije in Man Rayevega nadrealističnega koncepta t.i. “najdenega predmeta” (objet trouvé), značilnega za njegovo umetnost, ki je tudi za Lee Miller postal ključni nadrealistični moment v obliki t.i. “najdene podobe” (image trouvé). Podobe, izdvojene iz vsakdanjega življenja, nastopijo kot misteriozni, pogosto celo abstraktni momenti, ukradeni iz časa in prostora.
Potem ko je Raya zapustila, je vzpostavila lasten studio v Parizu in New Yorku. Fotografije Lee Miller so si izborile ključno mesto v zgodovini umetnosti. Njene nadrealistične podobe tako nastopajo enakovredno posnetkom embalaž vrhunskih modnih dodatkov, portretov in izjemnih vojnih reportažnih fotografij. Te je  posnela kot vojna fotoreporterka, ko je potovala z ameriško vojsko po bojiščih druge svetovne vojne – med njimi so pretresljivi posnetki zračnih napadov na London in prizori osvoboditve Pariza.

Z možem Rolandom Penrosom (1900–1984), nadrealističnim umetnikom, znanim predvsem kot biografom Pabla Picassa, Joana Mirója, Mana Raya, Antonija Tàpiesa in prijatelja Maxa Ernsta ter Paula Eluarda, sta gojila močne umetniške in prijateljske vezi z nekaterimi najpomembnejšimi umetniki 20. stoletja. Prijateljstvo med Lee Miller in Pablom Picassom se je začelo v času očarljivih poletnih počitnic na Azurni obali leta 1937 in trajalo vse do Picassove smrti leta 1973. Picasso je naslikal šest portretov Lee Miller, ona ga je fotografirala več kot tisočkrat.

Legendarna Lee Miller, retrospektivna razstava umetnice, ki globoko v sebi pooseblja nemir izgubljene generacije in je ustvarila obsežen opus preko 40.000 fotografskih del, predstavlja izbor njenih 96 fotografij, ki prinašajo prerez poglavij njenega umetniškega razvoja. Kronološko si sledijo skozi obdobja njenega delovanja v New Yorku, Parizu, v Egiptu, na prizoriščih druge svetovne vojne, v mestih na Azurni obali in nenazadnje na njenem domu Farley Farm v Vzhodnem Sussexu, kjer je preživela poslednja in malce manj nemirna leta svojega življenja. Farley Farm je danes sedež Lee Miller Archive, ki hrani in proučuje njeno zapuščino, vodi ga pa njen sin Antony Penrose.

Razstavo, ki je doslej povsod, kjer je bila predstavljena, požela izjemen uspeh, spremlja tudi projekcija dokumentarnega filma The Lives of Lee Miller.

Marija Skočir