Razstave

Inside-Out

Uroš Abram, Sexy East, 2006
Uroš Abram, Sexy East, 2006

Uroš Abram, Antea Arizanović, Simon Chang

Otvoritev: 3. junij ob 19. uri

3. 6.-30. 6. 2014

Galerija Društva likovnih umetnikov Ljubljana

KJE: Breg 22, Ljubljana

Razstava Inside-Out predstavlja dela treh domačih vizualnih umetnikov, članov DLUL, ki fotografijo uporabljajo kot osrednje izrazno sredstvo. Rdeča nit predstavljenih del je vzpostavljena na ravni preizpraševanja meje med javnim in zasebnim v informacijski dobi, ko je družba prešla v skrajno ekstrovertirano fazo.

Razstava Inside-Out je obenem inavguracija novega galerijskega prostora Društva likovnih umetnikov Ljubljana, ki se nahaja na Bregu 22 v Ljubljani. Razstava je nastala kot plod sodelovanja med DLUL, ZDSLU in festivalom Fotonični trenutki.

Umetniki se tako posvečajo enemu najbolj vseprisotnih fenomenov javne reprezentacije stvarnosti – pornografiji, ki v svoji srži ni nič drugega kot premik običajno povsem intimnih dejavnosti v domeno javnega. Predstavljena trojica se fenomena pornografije oziroma erotike (med katerima ni bistvene pomenske razlike: obe sta namenjeni bolj ali manj eksplicitnemu stimuliranju opazovalca) loteva iz različnih avtorskih pozicij.

Antea Arizanović erotiko in pornografijo v vsakdanjem življenju obravnava iz feministične perspektive. Uroš Abram se v zakulisje pornografske industrije podaja s skrajno subjektivnimi vzgibi, medtem ko se Simon Chang s temo pornografije ubada v izrazito eksplicitni maniri, na sledi tradicije čistega fotografskega dokumentarizma. Avtorji tako zaobjamejo različne zorne kote tega vsakdanjega fenomena, ki v docela idealizirani luči predstavlja najbolj primarno človekovo dejavnost – spolnost.

Četudi Uroš Abram v seriji Sexy East (2006) zavestno briše navidezne meje med erotičnim in pornografskim, pri tem ne ustvarja le golih dokumentarnih zapisov, ampak gledalcu sugestivno ponuja predvsem vpogled v zakulisno dogajanje. Fotografije v veliki meri temeljijo na odsotnosti subjekta in se rajši osredotočajo na beleženje obrobnih, skoraj intimnih prizorov in predmetov, ki kažejo na specifično pornografsko estetiko. Tako se namesto na osrednje dogajanje osredotoča na vsakdanje predmete in s tem razbija mite pornografske industrije, medtem ko v isti sapi razmišlja o tanki meji med zasebnim in javnim.

Na podoben način, a skozi alegorične vizualne metafore, se Antea Arizanović v svojih delih ukvarja s podobo ženske v množičnih medijih in z zunanjim pogledom na žensko, ki ne najde ravnovesja med manipulativnimi potrošniškimi ideali, lastno željo po ugajanju ter zavestjo o možnosti iskanja lastne integritete. V režirani fotografski seriji Zajčica (2006) je portretirala gledališko igralko Lenčo Ferenčak pred ogledalom v perfektni podobi Playboyeve zajčice. Avtorica poleg kritičnega pogleda na objektivizacijo (ženskega) telesa izpostavlja tudi vseprisotni in neizprosni imperativ (minljive) mladostne lepote.

Staranje človeškega telesa s perspektive splošnih (danes globalnih) lepotnih idealov je eden najbolj prepoznavnih podtonov serije Praha Erotica (2006) avtorja Simona Changa. V Pragi, ki je v zadnjih letih postala središče evropske industrije seksa, je Simon Chang našel pot v zakulisje snemanj pornografskih filmov. Zgodbe, ki vodijo v dejansko »akcijo« pred kamero, so kruta resničnost industrije, ki poskuša uprizoriti najbolj intimne trenutke človeških odnosov. Changove fotografije so zato nedvoumne; poskušajo demistificirati pornografsko industrijo in izpostaviti njene stereotipe, ki – pogosto nezavedno – vplivajo na posameznikova pričakovanja in predstave o spolnosti.

Miha Colner

www.dlul-drustvo.si

zdslu.si